<-BlogTitle->

١٧/۴/٨٩ لغایت ٨٩/۴/١٩

متن گزارش صعود در ادامه مطلب

قله دماوند ؛ جبهه جنوبی

نام برنامه : صعود مشترک گروه های کوهنوردی نارون و یخار گرگان به قله دماوند از جبهه جنوبی به ارتفاع ۵۶۷۱ متر

تاریخ اجرا : پنج شنبه ٨٩/۴/١٧ لغایت شنبه ٨٩/۴/١٩

مسیر شمالی : جاده هراز ، آب گرم لاریجان ، دهنان دل ، منطقه چمن ، گوسفند سرا

مسیر شمال شرقی : جاده هراز ، پلور ، آب گرم لاریجان ، ‌ده گز

موقعیت جغرافیایی :

قله دماوند مرتفع ترین قله ایران واقع در استان مازندران بخش لاریجان است که با ۳۹۷۶۱۱۳ تا ۳۹۸۲۱۵۰ عرض جغرافیایی و ۵۹۶۷۶۲ تا ۶۰۳۵۹۷ طول جغرافیایی در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تهران ، ۵۸ کیلومتری آمل ، ۶۵ کیلومتری سواحل دریای خزر و ۹ کیلومتری رینه قرار دارد . توضیحات بیشتر راجع به دماوند در انتهای گزارش موجود است

بررسی توپوگرافی :

این مخروط عظیم آتشفشانی در امتداد جناح غربی رودخانه هراز واقع شده و از سمت غرب به دلیچای و دشت لار ، از شمال به سلسله کوه های نمارستاق و از جنوب نیز به دره رودخانه و سرچشمه های هراز منتهی می گردد . ارتفاع آن از سطح دریای مازندران ۵۶۳۶ متر و از سطح دریاهای آزاد ۵۶۷۱ است .

قله دماوند دارای ۱۶ یال برای صعود می ‌باشد که عبارتند از :

۱ – شمالی                      ۹ – جنوب جنوب شرقی (کرنا)

۲ – جنوبی                      ۱۰ – شمال جنوب شرقی

۳ – شرقی                      ۱۱ – جنوب شمال شرقی

۴ – غربی                        ۱۲ – شمال شمال شرقی

۵ – شمال شرقی             ۱۳ – شمال شمال غربی

۶ – شمال غربی               ۱۴ – جنوب شمال غربی

۷ – جنوب شرقی              ۱۵ – شمال جنوب غربی (سروزان)

۸ – جنوب غربی                ۱۶ – جنوب جنوب غربی

تعدادی یخچال دائمی با نام های یخار ، سیوله ، دوبی سل ، عروسک ها و … نیز در جهت های مخالف دماوند وجود دارد .

آب و هوای منطقه :

در بهار هر سال از فروردین تا اواخر اردیبهشت ، دارای هوای بسیار طوفانی با بارش برف به تناوب و بسیار خطرناک برای صعود است .

از اواسط خرداد تا آخر تیرماه بهترین و جذاب‌ترین زمان برای اجرای برنامه به واسطه پایداری نسبی هوا و سرسبزی و طراوت منطقه و وجود آب فراوان در گوسفندسرا و بارگاه سوم و برف چال‌های کوچک و بزرگ . دامنه دماوند در ارتفاع ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ متری یکسره از گل های شقایق پوشیده می‌شود .

از اواخر تیر تا پایان شهریور ماه هوای پایدار و برف کم و ثابت شدن محدوده یخچال‌ها و کمبود آب در دامنه‌ها و بارگاه سوم .

از اوایل مهرماه تا پایان اسفند ماه دارای هوای ناپایدار طوفانی و بورانی و حجم سنگین برف در دامنه‌ها و نبود آب جاری توام است .

پوشش گیاهی :

از گونه های مهم گیاهی می توان از بومادران و پیر گیاه دماوندی ، اسپرس کوهی و گون نام برد .

گزارش برنامه

زمان حرکت : ساعت ٠٠:٣٠ بامداد پنج شنبه ٨٩/۴/١٧

روز اول :

طبق قرار قبلی ساعت ٢۴ همه در محل حاضر بودند و در ساعت ٠٠:٣٠بامداد حرکت خود را آغاز نمودیم . در نزدیکی پلورهوای دلنشین صبحگاهی و روحیه خوب همنوردان ، نوید صعود موفقی را به ما می داد . پس از رسیدن به پلور حدود ساعت ۵/٣٠ صبح ، مدت کوتاهی در کنار مجسمه ی کوهنوردی که به قله باشکوه دماوند اشاره می کرد ، توقف کردیم و سپس در جاده خاکی که به گوسفندسرای احسانی ختم می شد ، مسیر خود را ادامه دادیم . درنهایت ساعت ٨ به گوسفندسرای احسانی به ارتفاع ٢٩۵٠ متر رسیدیم . حدود یک ساعت و نیم صرف خوردن صبحانه ، آماده شدن و گرفتن تعدادی قاطر برای حمل بار صرف شد .

٩:٣٠ رو به سوی شمال حرکت خود را آغاز نمودیم . هوا مطلوب و مسیر پر از کوهنوردانی بود که به قصد صعود بلندترین قله ایران حرکت می کردند .

پس از حدود چهار ساعت و نیم در ساعت ۱۴ به بارگاه سوم در ارتفاع ۴١۵٠ متری رسیدیم . چادرها را برپا کرده و مشغول صرف نهار شدیم . بعد از نهار مشغول استراحت و گشت و گذار در منطقه بارگاه سوم شدیم .

با تاریک شدن هوا ، آسمان سفره ی ستارگانش را می گستراند .

روز دوم :

صبح ساعت ٧:٣٠ بیدارشدیم و صبحانه ای دلچسب را در آن ارتفاع خوردیم سپس حدود ساعت ١٠ من ( رضا ) و ابراهیم جهت هم هوایی به سمت آبشار یخی به راه افتادیم .

حدود سه ساعت بالا رفتیم و بعد برگشتیم به بارگاه سوم ، داخل چادر جهت صرف نهار .

بعد از استراحت تصمیم گرفتیم که ساعت ٢۴ به سمت قله حرکت کنیم . با توجه به هوا که خیلی مطلوب بود اکثر گروههای حاضردر بارگاه همین تصمیم را داشتند . در ساعت ٢٠ شام خوردیم که شامل غذایی مقوی ولی سبک با مایعات فراوان بود .

در ساعت ٠٠:٣٠ به سمت قله به راه افتادیم .مسیر پر از هدلامپ هایی بود که به واسطه وجود دیگر کوهنوردان مسیر قله را نشان می داد .

به خاطر هوای مطلوب و انرژی عالی گروه دو ساعت از مسیر را پیمودیم و ۱۰ دقیقه برای استراحت توقف داشتیم .

دقایقی بعد از حرکت مجدد ، آبشار یخی در سمت راست مسیر خودنمایی می کرد . هوا بسیار مناسب بود ، ساعت ۴:٣٠ به آبشار یخی در ارتفاع ۴۸۰۰ متری رسیدیم و پس از توقف اندکی به مسیر خود ادامه دادیم . حدود ساعت ۶ به تپه گوگردی رسیدیم . در آن جا توقفی داشتیم و بعد به سمت قله حرکت کردیم .

سرانجام پس از گذشتن از تپه گوگردی با چشمانی پر از اشک در ساعت ٨ بر فراز قله ۵۶٧١ متری دماوند ایستادیم . سپس با آهنگ ای ایران و گرفتن تعدادی عکس یادگاری و دیدن قیف آتشفشانی ، و مراسم به یاد ماندنی و زیبای عقدکنانی زوج کوهنورد ( علی عظیمی و بهناز محرم‌ زاده ) ، به سمت پایین حرکت کردیم .

بعد از گذر از تپه گوگردی ، استراحت کوتاهی کرده و به سمت بارگاه سوم روانه شدیم .

١٢:٣٠ در بارگاه سوم رسیدیم و پس از اندکی استراحت ، صرف نهار و جمع کردن چادرها ، ساعت ۱۷ به سمت گوسفند سرا به راه افتادیم .

ساعت ٢٠ سوار ماشین  شدیم . در بین راه تصمیم گرفتیم که به آبگرم لاریجان بریم تا خستگی راه از بدنمان دور شود ، سپس بعد از حدود یک ساعت به راه افتادیم و در ساعت ٢٣ به آمل رسیدیم . حدود یک ساعت و نیم برای صرف شام توقف داشتیم و ساعت ۵ صبح در گرگان با روحیه عالی به یکدیگر بدرود گفتیم .

* توضیحات

دماوند مظهر ایران است ، کوه المپ در اساطیر ایرانی است . بسیاری آن را دارای نیروهای ماورایی می دانند و جایگاهی با افتخار در ادبیات ایران دارد .

دماوند در اساطیر ایران هم مطرح است و شهرتش بیش از هرچیز به این دلیل است که ضحاک (پادشاه ستمگر ماردوش) در آن به بند کشیده شده‌است . هم‌چنین اشاره می شود که آرش کمانگیر به قله دماوند می‌رود و با انداختن تیری ، مرز ایران و توران را معین می کند .

دماوند یک آتشفشان نسبتاً جوان (مربوط به اواخر دوران سوم و اوایل دوره چهارم زمین شناسی ) است . گمان می‌رود آتشفشان دماوند حدود یکصد هزار سال پیش خاموش شده باشد . یادگار این آتشفشان ما قبل تاریخ ، سنگ های گوگرد دار و تکه ‌های گوگرد خالص و نیز حوضچه‌ای است به شعاع ۱۰۰ متر و عمق ۳۰ متر در قله قیفی شکل دماوند که معمولاً آب برف در آن یخ زده است . درجه برودت هوا در قله دماوند ، در میانه تابستان ، بین ظهر تا ساعت ۱۶ ، در حدود چهار درجه زیر صفر است .

از مکان های جذاب در محدوده دامنه و کوهپایه آن ، غارالملک (واقع در ۳ کیلومتری پلور خارج از جاده) و غار گل زرد (واقع در ۱ کیلومتری پلور در مسیر قله) می توان نام برد .

از دیگر مناطق دیدنی آن ، ناحیه لاریجان است که دارای فضای روستایی جذاب و آب گرم معدنی است ؛ دماوند دارای چشمه‌های آب گرم لاریجان ، اسک و وانه می باشد . و دشت دوراو که با ۸ متر برف در فصل زمستان رکورد دار ریزش برف است .

علاوه بر جاذبههای طبیعی ، فرهنگی و ورزشی ، این کوه ویژگی های زمین شناسی و پدیده های زیبایی را نیز داراست . از مهمترین پدیده های زمین شناسی آن ، می توان به منشورها و گدازه ها ، یخچالهای دائمی ، چشمه های آبگرم ، تنوع رسوبات آتشفشانی و خاکستر ، لاپیلیها و بمبهای فراوان ، ریزش ها، لغزش ها، لرزه ها اشاره کرد .

دریاچه زیبای سد لار و همچنین دشت لار در دامان این کوه زیبا قرار دارند .