<-BlogTitle->

.:: محل تبليغات شما ::.
 

آمادگی جسمانی

  • دسته بندی:

اهداف آمادگی جسمانی

هدف آمادگی جسمانی این است که انسان از ورزش و در نهایت اززندگی لذت ببرد و در عین حال کمترین خطر را به خود ببیند ،بیماری به سراغش نیاید و انرژی لازم برای کارهای روزمره را هم داشته باشد . آمادگی جسمانی با عملکرد اعضای بدن ، کیفیت ورزش کوهنوردی و تندرستی ارتباط مستقیم دارد . کوهنوردی از جمله ورزش های سنگینی است که در فاصله زمانی طولانی نیاز به توان و انرژی زیاد دارد. لذا پرداختن به فعالیت های عمومی و تخصصی در بالاترین حد ممکن با آمادگی جسمانی ممکن می گردد . اصولاً هر تمرین ورزشی دارای سه مرحله اصلی: گرم کردن اصل تمرین- سرد کردن می باشد که به شرح هر کدام می پردازیم.

تمرینات کششی

تمرینات کششی مجموعه حرکت هایی است که بدن برای بهبود کیفیت در ورزش انجام می دهد ، و به منظور جلوگیری از سخت شدن مفصل وماهیچه ها، هماهنگی بین عضلات و فعالیت های پر تحرّک در طول راه پیمایی انجام می شود . با تمرینات کششی احساس خوبی به شما دست می دهد و کیفیت گردش خون در بدن بهتر می شود . از آسیب دیدگی های بعدی جلوگیری شده و سبب آرامش بیشتر بدن می شود .

تمرینات کششی را در هر زمانی که مایل بودید می توانید انجام دهید . هر یک از حرکات کششی بدنی را به مدت 10 الی 30 ثانیه به صورت ملایم و دلخواه تا آستانه درد می توان انجام داد . اصلی ترین زمان برای انجام کشش ، قبل و بعد از اجرای برنامه های کوهنوردی است .

گرم کردن

هدف از گرم کردن بدن افزایش ضربان قلب ، تسریع گردش خون و کشش دادن به عضلات در تمامی قسمت های بدن است . سعی کنید قبل از اجرای برنامه های کوهپیمایی 5 تا 10 دقیقه متناسب با شدت فعالیت به گرم کردن بدن اختصاص دهید . تنفس عمیق را فراموش نکنید توجه ویژه ای به عضلات پشت و کمر داشته باشید . عموماً بدن را به قسمت های کلی زیر تقسیم کرده و برای هر کدام جداگانه حرکت در نظر بگیرید : دست ها و پاها ، سر و گردن ، پشت و کمر ،سینه ها و شکم. گرم کردن بدن به شرایط محیط ، دمای هوا ، نوع پوشاک کوهنوردی ، میزان آمادگی کوه نورد ، تمرکز روحی روانی بستگی دارد

اصل تمرین

برنامه هایی که در هنگام ورزش به عنوان حرکات اساسی مطرح می شود جزء اصلی ترین فعالیت هر ورزشکار محسوب می شود . برای رسیدن به آمادگی مطلوب سعی کنید با تمرین های میان هفته در میدان های ورزشی و باشگاه ها به تقویت عضلات بپردازید . توجه داشته باشید که هدف شما از ورزش چیست ؟ با چه برنامه ای این کاررا انجام می دهید ؟ راه پیمایی در کوه با اعتماد به نفس و بالاترین حد توان در ساعات متوالی ، مثالی برای اصل تمر ین می تواند باشد . این کار موجب خواهد شد که از فرصت های به وجود آمده بهتر استفاده کنید ضمن اینکه دانستن اصطلاحات زیر هم کمک زیادی می تواند باشد .

جلسه های تمرین : تعداد جلسه هایی که در هفته در باشگاه یا کوهستان به تمرین می پردازید .

زمان فعالّیت : مدت زمانی که برای هر جلسه تمرین اختصاص می دهید .

برنامه تمرین : نوع برنامه هایی که برای آمادگی جسمانی خود اجرا می کنید .

تکرار در تمرین : تعداد مراحلی که در یک دوره تمرین برای رسیدن به هدف به اجرا در می آورید .

شدت تمرین : هر موقع به خاطر انجام کار سنگین تر نیاز به وارد کردن فشار بیشتر به بدن باشد موجب ایجاد شدت در تمرین می شود .

تمرین با وزنه : یکی از روش ها در تمرین که در زمان کوتاه به نتایج درخشان می رسیم تمرین با وزنه است . تمرین با وزنه زیر نظر مربی بدنساز با آگاهی کامل از نوع ورزشی که انجام می دهیم امکان پذیر است . تمرین با وزنه موجب پیش رفت بدن در فعالیت های جسمانی می شود.

تمرین بدون وزنه : روش دیگر تمرین ، تمرین بدون وزنه است . در این نوع تمرین بدون توجه به وزن اضافی می توان با فشار وزن خود تمرین های لازم را انجام داده و به آمادگی مطلوب رسید . لذا مقدار فشار وارده بدون توجه به نوع بار ، به وسیله بدن وارد می شود .

نکته اصلی این است که در هر حرکت اگر توان انجام یک کار را تا 15 بار تکرار داشته باشید بایستی بر میزان فشار تمرین اضافه کنید تا بدن بتواند آمادگی لازم را به دست آورد .

سرد کردن

پس از پایان کار شدید و اتمام برنامه اصلی انجام می گیرد . همانند گرم کردن تمرین های ملایم و سبکی که بین 5 تا 10 دقیقه زمان می برد. معمولاً بعد از فشار شدید ، در انتهای برنامه مقداری با فشار متوسط حرکت کرده تا بدین وسیله ضربان قلب به تدریج کاهش پیدا کند . در خاتمه با حرکات کششی ملایم سرد کردن بدن را به درستی به انجام برسانید . به وسیله سرد کردن خستگی از تن بیرون می رود که این خود باعث جلوگیری از کوفتگی عضلات می گردد.

نمونه هایی از تمرینات کششی : برای انجام حرکات کششی ابتدا اندام را به صورت تفکیکی : سرو گردن ، سینه ، دستها ، پشت و کمر ، پاها یا بالعکس به انجام برسانید

 

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ۱٩ امرداد ۱۳۸٧
  • نظرات ()

  • narvangroup

    narvangroup

    http://narvangroup.persianblog.ir

    گروه کوه نوردی نارون گرگان

    گروه کوه نوردی نارون گرگان

    گروه کوه نوردی نارون گرگان

    گروه کوه نوردی نارون گرگان

    Blog