<-BlogTitle->

به نام خداوند جان و خرد

گزارش صعود گروه کوهنوردی نارون به قله 3204 متری پیرگردکوه

تنظیم : نسیم حسن جانی

بی شک خرد یکی از بزرگ ترین نعمت هایی است که خداوند منان به انسان ارزانی داشته است
خرد ابزاری است که انسان می تواند از آن در تمام زوایای زندگی خود استفاده کند وفقط وقتی به ارزش آن پی برده می شود که نباشد.پس می توان با خرد ورزیدن شکر این نعمت الهی را نیز به جای آورد.

دوستان  عزیز متن زیر گزارشی است از صعود گروه نارون به سرپرستی آقای محمد فلاحی و حضور آقایان رضا میر کاظمی,طالب رضایی,یاسر خسروی,مهران کریمی وخانم ها ماهری, دامنجانی و حسن جانی به قله 3204 متری پیر گرد کوه.

ساعت چهارده و سی دقیقه روز پنج شنبه دوازدهم خرداد ماه در میدان تالار جمع شدیم تا حرکتی را آغاز کنیم.حرکت به سمت فتح قله 3204 متری پیر گرد کوه واقع درارتفاعات شرق گرگان.

حدود دو ساعت اولیه مسیر در مینی بوس گذشت ، چون برای  دسترسی به منطقه ابتدا باید از گرگان به سمت توسکستان و از آنجا به جاده ما بین توسکستان و شاهرود حرکت می کردیم .

حدود ساعت 5 بعد از ظهر به ابتدای جاده منتهی به قله پیرگردکوه (سرعلی آباد) رسیدیم ، پس از یک ربع پیاده روی به یک دامداری که محل پرورش گوسفند بود رسیدیم با یک کلبه بزرگ ، دامدارانی فعال در عرصه تولید محصولات لبنی از قبیل دوغ ، کشک و کره  و...  .

پس از  لحظه ای درنگ و اندکی احوال پرسی با احالی آنجا ، اصل حرکت صعودی ما به سمت قله شروع شد . هوایی آفتابی در یک بعد از ظهر داغ ، درختانی اندک و سایه هایی ناچیز .

سرپرست گروه با به صف کردن اعضاء و شمارش نفرات و بیان بعضی نکات فنی در مورد مسیر آغاز گر حرکت شد .

من به همراه هفت همنورد دیگر وارد عرصه ای شدم که تا کنون قدم به آنجا نگذاشته بودم ، ناشناختگی و تنوع منطقه باعث می شد که دست از حرکت برنداریم . عطش فتح قله در آن بعد از ظهر داغ هر لحظه بیشتر می شد و سرگروه ، هر از گاهی برای تجدید تنفس و رفع تشنگی به ما پیغام ایست میداد .

قرار بود در آخرین تپه نزدیک به قله که بادگیر نباشد کمپ برپا کرده  و شب را در آنجا بیتوته نمائیم .

حدود دو ساعت و نیم کوهپیمایی به محل مقصود رسیدیم و همنوردان با همکاری هم چادرها(2چادر) را  در یک مکان خارج از شیب برپا کردند .

چندی نپائید که هوا تاریک شد و افت دما با سرعت بالایی شروع شد که گویی یکباره از فصل تابستان وارد زمستان شدیم .

با برپایی آتش با استفاده از خار و خاشاک منطقه به گرم  کردن و فراهم نمودن غذا و نوشیدنی پرداختیم .

هوا همچنان تاریکتر می شد ، ستاره ها یکی پس از دیگری در آسمان پدیدار می شدند ، یک حس غریبی به انسان دست می داد که گویی در کویر هستی   ، آنجا که  میان زمین و آسمان فاصله چندانی نیست . اگر رو به آسمان می نگریستی هر از گاهی می خواستی دستی دراز کنی و از باغ آباد گنبد کبود ، ستاره ای بچینی و در جیبت بگذاری تا برای شهرنشینان  به سوغات ببری .

با گذشت ساعت ها باید کم کم به چادرها می رفتیم و خودمان را برای خواب آماده می کردیم ، تجهیزات خواب مانند زیرانداز و کیسه خواب ها و .. را برای پیکار با شب تا طلوع صبح و حرکتی نو آماده کردیم و به چادرها رفتیم . و 2 نفر از همنوردان هر از گاهی به بیرون از چادر می آمدند تا از امنیت منطقه و استحکام چادرها در برابر بادهای شدید اطمینان حاصل کنند .

در ساعت 30/6 صبح با برپا نمودن صبحانه و چای انرژی لازم را برای فتح قله فراهم نمودیم و پس جمع آوری ملزومات از مسیر کمربر ، مسیر صعود به قله را از سمت غرب ، تراورس کردیم .

هوا مساعد و آفتابی بود ، حدود 1 ساعت بعد بر فراز قله ایستادیم ، چه مناظر زیبا و چه طبیعت خیره کننده ای  از هر طرف . چشم انداز کوه های مجاور زیبایی خاصی داشت .

دقایقی را بر روی قله سرکردیم و با شروع باد و تصمیم سرگروه برای بازگشت آماده شدیم ، اینبار مسیر بازگشتمان مسیر کوتاهتر ولی با شیب زیاد بود ، در میان باد سنگین گروه به صف شد و مسیر بازگشت را به سلامت به کمپ پیمودیم و بدون وقفه چادر ها را جمع کرده و با وجود تغییرات شدید آب و هوایی و نامساعد شدن هوا به سمت کوهپایه و جاده اصلی به راه افتادیم ، هوا حال عجیبی داشت ؛ باد و خاک و مه غلیظی که به علت وزیدن باد در دره محبوس شده بود ، منظره جالبی داشت . کم کم به جاده رسیدیم و وارد مه شدیم و خود را در میان ابر و مه و باران یافتیم .

ساعت 3 بعد از ظهر با آمدن مینی بوس و حرکت به سمت گرگان این برنامه نیز به سلامت به پایان رسید با تجربیاتی دیگر .