<-BlogTitle->

.:: محل تبليغات شما ::.
 

نیایش ...

  • دسته بندی:

نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی 
که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی
من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش
که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی
چنگ در پرده همین می‌دهدت پند ولی      
وعظت آن گاه کند سود که قابل باشی
در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است
حیف باشد که ز کار همه غافل باشی

با ارزوی نو شدن قلب هایمان در این نوروز خجسته

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ٢٩ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • نوروز باستانی خجسته باد

    • دسته بندی:

    همنوردان عزیز گروه کوهنوردی نارون فرارسیدن نوروز باستانی را به یکایک شما تبریک عرض می کند ...
    [Post Image]

    جشن نوروز جمشیدی، روز اورمزد، روز نخست فروردین ماه، آغاز بهار در روی زمین بر پایه‌ی سنجیده ترین اندازه گیری اخترشناسی و گاهشماری در جهان، بزرگترین و باشکوه ترین جشن‌ کهن در همه‌ی ایران بزرگ است.

    جشن نوروز از نخستین روز بهار همراه با شکوفه‌ی درختان و سرسبزی نهاد (طبیعت، Nature) و شادی آغاز می‌شود. برابر با گفته‌ی باستان شناسان، در گذشته این جشن یک ماه به درازا می‌کشید ولی امروز تا جشن سیزده دنبال می‌شود.
    جشن نوروز را بسیاری از بزرگان جهان باشکوه ترین جشن گیتی نامیده‌اند و بزرگترین جشن مردمی ایرانیان است که از روزگاران بسیار دور برای ما به یادگار مانده است و بنیاد میتُخت (اسطوره، Myth) آن را به جمشید شاه پیشدادی پیوند می‌دهند، همچنانکه این جشن تا امروز به نام جشن نوروز جمشیدی آوازه مند است.
    ‌گویند به زمان جمشید شاه سرما و توفان بزرگی ایرانویچ را فرا می‌گیرد و در پایان سال سوم، در آغاز بهار سرما و توفان به پایان می‌رسد و به شادی آن، جشن بزرگی برپا می کنند، که جشن نوروز می‌نامند.
    داستان دیگری چنین می‌گوید: جمشید شاه پس از یک زنجیره بهسازی‌های چپیره‌ای (اجتماعى) بر تخت زرین نشست و دوری (فاصله) میان دماوند تا بابل را در یک روز پیمود و آن روز، روز هرمزد از فروردین ماه بود. چون مردم این شگفتى را از وى بدیدند، جشن گرفتند و آن روز را نوروز خواندند.
    جشن نوروز پر بار از فرزانش کهن ایرانی است و هنوز جای بسیار برای کاوش دارد و هرچه گفته شود کم است. اگر به گذشته باز گردیم و آیین‌های فراموش شده‌ای همچون بابا نوروز (عمو نوروز)، خواجه پیروز (حاجی فیروز)، پنجه یا بهیزک و… را نیز به آن بیافزاییم، خواهیم دید که جشن نوروز بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که امروز هست.
    جشن نوروز با همه‌ی دشمنی‌هایی که در درازای زمان دیده و می‌بیند، هنوز استوار و پا برجا خود را به رخ جشن های جهان می‌کشد.

    سبزه یا ششه:
    ایرانیان باستان ده روز مانده به جشن نوروز، به انگیزه‌ی فراوانی در سال نو، سه سینی سبزه از گندم و جو و ارزن به نماد هومت = پندار نیک، هوخت = گفتار نیک و هوورشت = کردار نیک، می کاشتند. رنگ سبز آنان، رنگ پاترمی (ملی) ایرانیان و کیش زرتشت است که نماد امرداد امشاسپند “بی مرگی و جاودانگی” است و آن را مایه‌ی بالندگی فروَهر درگذشتگان می‌دانستند.
    همچنین در گذشته ایرانیان باستان دانه‌‌های گندم، جو، برنج، لوبیا، میچوک (عدس)، ارزن، نخود، کنجد، باسمر (باقلا)، کاجیله، بلال، و ماش به شماره‌ دوازده ماه را در ستون‌هایی از خشت خام بر می‌آوردند که بالیدن هر یک را به شگون نیک می‌گرفتند و بر آن بودند که آن دانه در سال نو مایه‌ی فزونی و باروری خواهد بود.

    اندیشه و فرزانش خانه تکانی:
    ایرانیان باستان و زرتشتیان امروز بر این باور هستند که فروَهر مردگان {ریشه‌ واژه‌ی فروردین} در این روز‌ها برای سرکشی بازماندگان خود به زمین فرود می‌آیند و اگر خانه را پاکیزه، آراسته و بستگانشان را شاد ببینند، شادمند می‌شوند و برای باز ماندگان خود نیایش می‌کنند و گر نه، اندوهگین و افسرده باز می‌گردند.
    با خانه تکانی، کاشانه‌ی خود را برای برگزاری باشکوه تر جشن نوروز از بیرون و درون پاکیزه، آماده و آراسته می‌کنند. خانه تکانی همچنین نشان از فرزانش کهن ایرانی دارد که می‌گوید در پی آشفتگی، آراستگی و پاکیزگی می آید.

    هفت سین:
    یکی دیگر از آیین و پیک نوروزی سفره‌ی‌ هفت سین است که شمار آن از هفت امشاسپندان آیین زرتشت سرچشمه می‌گیرد. دکتر بهرام فره وشی در جهان فروری، ریشه‌ی واژه‌ی هفت سین را از چیدن “هفت سینی” بر خوان نوروزی می‌داند که به آن هفت سینی می‌گفتند و با گذشت زمان و افتادن “ی” پایانی آن به گونه هفت سین در آمده. به گفته‌ی او هنوز هم در برخی از روستاهای ایران این سفره را، سفره‌ی‌ هفت سینی می‌ گویند.

    چیزهایی که روی سفره‌ی‌ هفت سین می چینند بدین شمارند:
    خانواده های زرتشتی سه قاب از سبزه به نماد اندیشه نیک ، گفتار نیک ، کردار نیک بر خوان می نهنند تا موجب فراوانی در سال نو شود رنگ سبز آن رنگ ملی ایرانیان و نماد امرداد امشاسپند می باشد .

    سمنو( مایه خمیر) که نماد خوبی برای زایش و باروری گیاهان توسط فروهرهاست و از جوانه های ناز رسیده گندم تهیه می شود

    سنجد بو و شکوفه آن سرچشمه دلدادگی باروری و زایندگى و عشق است

    سماق چاشنی و محرک شادی در زندگی به شمار می روند

    سیر و سرکه برای گندزدایی و پاکیزگی می باشد

    آب و ماهی سرخ نماد خورداد امشاسپند به معنی سرزندگی و شادابی و تندرستی، رسائی است

    سیب سرخ (میوه جات) نماد سپندارمزد امشاسپند ، فروتنی و مهر و شیدایی

    سکه نماد ی از شهریور امشاسپند(نگهبان فلزات )به نیت درآمد و ثروت انتخاب شده است و شهریارى آرزو شده با کشور جاودانى و نیرومندی

    کتاب مقدس هم یکی از پایه اصلی خوان نوروزی به تناسب مذهب خود کتاب مقدسی را که قبول دارد بر سر سفره می گذارد و نماد اهورامزدا است نسک (کتاب) سپند (مقدس، saint): نماد اهورامزدا {بر پایه‌ی باور هر کسی، زرتشتیان: گات‌ها، یهو‌یان: تورات، مسلمانان: قران، مسیحیان: انجیل و برخی حافظ و…}

    آینه و آفرینگان (شمعدان) نماد اردیبهشت امشاسپند به معنی نور روشنایی و حتما با ید در بالای سفره جای بگیرد

    شیر و تخم مرغ نماد وهمن امشاسپند و پندار نیک و نوزایی به معنای نطفه و باوری وزایش است

    نان و پنیر و سبزی نقل شبرینی و آجیل همگی نمادی از داده های اهورایی میباشد

    اسپند و آویشن: نماد تندرستی و فرخندگی
    نارنج: نماد گوی زمین و گردی آن
    گلاب: نماد آب ریزان یا آب پاشان
    انار: نماد پارسایی و پاکی

    برگزاری جشن نوروز:
    زرتشتیان و یا ایرانیان کهن د‌ر نخستین بامداد نوروز در کنار چهارچوب پایین در ورودی خانه اندکی آویشن می‌ریزند که نشان برپایی جشن در آن خانه است.
    زرتشتیان در نخستین روز سال نو به نیایشگاه مکان زندگی خود می‌روند تا سال نو را با همبستگی با یکدیگر و نیایش به درگاه اهورامزدا آغاز نمایند و سپس مانند هر ایرانی دیگر به دیدار بزرگان، خویشاوندان و آشنایان می‌روند.

    و در پایان فردوسی درباره جشن نوروز چنین می گوید:

    به جمشید بر، گوهر افشاندند مر آن روز را روز نو خواندند
    سر سال نو هرمز و فروردین بر آسوده از رنج، تن دل، زکین
    بزرگان به شادی بیاراستند می و جام و رامشگران خواستند
    چنین روز فرخ از آن روزگار بمانده از آن خسروان یادگار

    جشن نوروز و سال نو ٣٧۴٨ ایرانی ( ١٣٨٩ هجری) فرخنده باد ، شاد و پیروز باشید!

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ٢٦ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • شریف موسوی :30 تندیس طبیعت در جشنواره اقوام ایرانی به نمایش در آمد

    • دسته بندی:

    سبز پرس : مدیر سابق شبکه سبز استان گلستان گفت: در نخستین جشنواره اقوام ایران زمین و نوروز باستان 30 تندیس دست ساز از طبیعت به نمایش گذاشته شد و صدها بازدید کننده را به وجد آورد.

    سید مهدی شریف موسوی، در گفتگو با خبرنگار سبزپرس افزود: در این جشنواره که برای ثبت جهانی نوروز برپا شده بود، یک غرفه به انجمن های محیط زیست گلستان تعلق داشت که در آن به عرضه تابلو و تندیس های زیست محیطی پرداختم.
    او گفت: در این جشنواره تصاویری از طبیعت بکر گلستان به همراه نوشیدنی های گرمی از گیاهان کوهی که خود جمع آوری کرده بودم عرضه شد که اتفاقا بسیار مورد استقبال تهرانی قرار گرفت.
    شریف موسوی تصریح کرد: استقبال از استفاده مبلمانی با برش های مختلف چوب و تنه درختان از دیگر مواردی بود که در این جشنواره بسیار مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت.
    گفتنی است، جشنواره اقوام ایران زمین و نوروز باستان و آیین های باستانی  از 16 تا21 اسفند ماه در کاروانسرای خانات از ساعت 10 صبح تا 8 شب برگزار شد .

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ٢٦ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • آیین چهارشنبه سوری

    • دسته بندی:

    فردوسی پیرامون گذر سیاوش از آتش می گوید :

    ســیــاوش ســیــه را بــه تــنــدی بــتـــاخـــت 

    نــشــد تــنــگ دل جــنــگ آتــش بــســاخـــت

    ز هــرســو زبــانــه هــمــی بـــرکـــشـــیـــد   

    کــســی خـــود و اســـپ ســـیـــاوش نـــدیـــد

    ********

    بوی باران ، بوی سبزه ، بوی خاک، شاخه های شسته ، باران خورده ، پاک
    آسمان آبی و ابر سپید ، برگ های سبز بید ،
    عطر نرگس ، رقص باد ، نغمه ی شوق پرستوهای شاد ،
    خلوت گرم کبوترهای مست، نرم نرمک می رسد اینک بهار
    خوش به حال روزگار
    خوش به حال چشمه ها و دشت ها، خوش به حال دانه ها و سبزه ها،
    خوش به حال غنچه های نیمه باز، خوش به حال دختر میخک ، که می خندد به ناز
    خوش به حال جام لبریز از شراب، خوش به حال آفتاب
    ای دل من گرچه در این روزگار
    جامه ی رنگین نمی پوشی به کام, باده ی رنگین نمی نوشی ز جام
    نقل و سبزه در میان سفره نیست, جامت از آن می که می باید تهیست
    ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم, ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب
    ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار
     گر نکوبی شیشه غم را به سنگ, هفت رنگش میشود هفتاد رنگ

    فریدون مشیری

    چهارشنبه سوری 

    یکی از آئینهای سالانه ایرانیان چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.

     

    چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.


    مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد.

     

     مراسم ویژه آن در شب چهارشنبه صورت می گیرد برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن نیز بچه ها آتش های بزرگ می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من ، زردی من از تو ) می خوانند.

     

    ظاهرا مراسم چهارشنبه سوری برگرفته از آئینهای کهن ایرانیان است که همچنان در میان آنها و با اشکال دیگر در میان باقی بازماندگان اقوام آریائی رواج دارد.

    اما دکتر کورش نیکنام موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با ایران باستان و زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران می داند.

     

     در ایران باستان هفت روز هفته نداشتیم.در ایران کهن هر یک از سی روز ماه، نامی ویژه دارد، که نام فرشتگان است. شنبه و یکشنبه و... بعد از تسلط اعراب به فرهنگ ایران وارد شد. بنابراین اینکه ما شب چهارشنبه ای را جشن بگیریم( چون چهارشنبه در فرهنگ عرب روز نحس هفته بوده ) خودش گویای این هست که چهارشنبه سوری بعد از اسلام در ایران مرسوم شد."

     

    "برای ما سال ۳۶۰ روز بوده با ۵ روز اضافه ( یا هر چهار سال ۶ روز اضافه ). ما در این پنج روز آتش روشن می کردیم تا روح نیاکانمان را به خانه هایمان دعوت کنیم."

     

    "بنابراین، این آتش چهارشنبه سوری بازمانده آن آتش افروزی ۵ روز آخر سال در ایران باستان است و زرتشتیان به احتمال زیاد برای اینکه این سنت از بین نرود، نحسی چهارشنبه را بهانه کردند و این جشن را با اعتقاد اعراب منطبق کردند و شد چهارشنبه سوری."

    بخش کردن ماه به چهار هفته در ایران ،پس از ظهور اسلام است و شنبه و یک شنبه و دوشنبه و ........نامیدن روز های هفته از زمان رواج آن .شنبه واژه ای سامی و درآمده به زبان فارسی و در اصل "شنبد" بوده است.

     
    "
    سور "در زبان و ادبیات فارسی و برخی گویش های ایرانی به معنای "جشن"،"مهمانی"و "سرخ" آمده است

        

    مراسم چهارشنبه سوری 

     

    بوته افروزی 

     

    در ایران رسم است که پیش از پریدن  آفتاب، هر خانواده بوته های خار و گزنی را که از پیش فراهم کرده اند روی بام یا زمین حیاط خانه و یا در گذرگاه در سه یا پنج یا هفت «گله» کپه می کنند. با غروب  آفتاب و نیم تاریک شدن آسمان، زن و مرد و پیر و جوان گرد هم جمع می شوند و بوته ها  را آتش می زنند. در این هنگام از بزرگ تا کوچک هر کدام سه بار از روی بوته های  افروخته می پرند، تا مگر ضعف و زردی ناشی از بیماری و غم و محنت را از خود بزدایند  و سلامت و سرخی و شادی به هستی خود بخشند. مردم در حال پریدن از روی آتش ترانه هایی  می خوانند.

     

    زردی من از تو ، سرخی تو از من 

    غم برو شادی بیا ، محنت برو روزی بیا 

    ای شب چهارشنبه ، ای کلیه جاردنده ، بده مراد بنده 

     

    خاکستر چهارشنبه سوری، نحس است، زیرا مردم هنگام پریدن از روی آن، زردی و ییماری خود را، از راه جادوی سرایتی، به آتش می دهند و در عوض سرخی و شادابی آتش را به خود منتقل می کنند. سرود "زردی من از تو / سرخی تو از من"

    هر خانه زنی خاکستر را در خاک انداز جمع می کند، و آن را از خانه بیرون می برد و در سر چهار راه، یا در آب روان می ریزد. در بازگشت به خانه، در خانه را می کوبد و به  ساکنان خانه می گوید که از عروسی می آید و تندرستی و شادی برای خانواده آورده است.
    در این هنگام اهالی خانه در را به رویش می گشایند. او بدین گونه همراه خود  تندرستی و شادی را برای یک سال به درون خانه خود می برد. ایرانیان عقیده دارند که با افروختن آتش و سوزاندن بوته و خار فضای خانه را از موجودات زیانکار می پالایند و دیو پلیدی و ناپاکی را از محیط زیست دور و پاک می سازند. برای این که آتش آلوده   نشود خاکستر آن را در سر چهارراه یا در آب روان می ریزند تا باد یا آب آن را با خود  ببرد.

     

    مراسم کوزه شکنی 

    مردم پس از آتش افروزی مقداری زغال به نشانه سیاه بختی،کمی نمک به علامت شور چشمی، و یکی سکه دهشاهی به نشانه تنگدستی در کوزه ای سفالین  می اندازند و هر یک از افراد خانواده یک بار کوزه را دور سر خود می چرخاند و آخرین نفر ، کوزه را بر سر بام خانه می برد و آن را به کوچه پرتاب می کند و می گوید: «درد و بلای خانه را ریختم  به توی کوچه» و باور دارند که با دور افکندن کوزه، تیره بختی، شور بختی و تنگدستی را از خانه و خانواده دور می کنند.   

     

    همچنین گفته میشود وقتی میتراییسم از تمدن ایران باستان در جهان گسترش یافت،در روم وبسیاری از کشورهای اروپایی ،روز 21 دسامبر ( 30 آذر )  به عنوان تولد میترا جشن گرفته میشد.ولی پس از قرن چهارم میلادی در پی اشتباهی که در محاسبه روز کبیسه رخ داد . این روز به 25 دسامبر انتقال یافت

     

    فال گوش نشینی 

    زنان و دخترانی که شوق شوهر کردن دارند، یا آرزوی زیارت و مسافرت، غروب شب چهارشنبه نیت می کنند و از خانه بیرون می روند و در سر گذر یا سر چهارسو می ایستند و گوش به صحبت رهگذران می سپارند و به نیک و بد گفتن و تلخ و شیرین صحبتکردن رهگذران تفال می زنند. اگر سخنان دلنشین و شاد از رهگذران بشنوند، برآمدن حاجتو آرزوی خود را برآورده می پندارند. ولی اگر سخنان تلخ و اندوه زا بشنوند، رسیدن به مراد و آرزو را در سال نو ممکن نخواهند دانست.

     

    قاشق زنی

    زنان و دختران آرزومند و حاجت دار، قاشقی با کاسه ای مسین برمی دارند و شب هنگام در کوچه و گذر راه می افتند و در برابر هفت خانه می ایستند و بی آنکه حرفی بزنند پی در پی قاشق را بر کاسه می زنند. صاحب خانه که می داند قاشق زنان نذر و حاجتی دارند، شیرینی یا آجیل، برنج یا بنشن و یا مبلغی پول در کاسه های آنان می گذارد. اگر قاشق زنان در قاشق زنی چیزی به دست نیاورند، از برآمدن آرزو و حاجت خود ناامید خواهند شد. گاه مردان به ویژه جوانان، چادری بر سر می اندازند و برای خوشمزگی و تمسخر به قاشق زنی در خانه های دوست و آشنا و نامزدان خود می روند.

     

    آش چهارشنبه سوری  

    خانواده هایی که بیمار یا حاجتی داشتند برای برآمدن حاجت و بهبود یافتن بیمارشان نذر می کردند و در شب چهارشنبه آخر سال «آش ابودردا» یا «آش بیمار» می پختند و آن را اندکی به بیمار می خوراندند و بقیه را هم در میان فقرا پخش می کردند.

     

    تقسیم آجیل چهارشنبه سوری

    زنانی که نذر و نیازی می کردند در شب چهارشنبه آخر سال، آجیل هفت مغز به نام «آجیل چهارشنبه سوری» از دکان رو به قبله می خریدند و پاک می کردند و میان خویش و آشنا پخش می کردند و می خورند. به هنگام پاک کردن آجیل، قصه مخصوص آجیل چهارشنبه، معروف به قصه خارکن را نقل می کردند. امروزه، آجیل چهارشنبه سوری جنبه نذرانه اش را از دست داده و از تنقلات شب چهارشنبه سوری شده است.

     

     گرد آوردن بوته، گیراندن و پریدن از روی آن و گفتن عبارت "زردی من از تو، سرخی تو از من" شاید مهمترین اصل شب چهارشنبه سوری است. هر چند که در سالهای اخیر متاسفانه این رسم شیرین جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک داده است

    پس امیدورام دوستان عزیز با خواندن این مطالب قشنگی این رسم را با انجام کارهای خطرناک و استفاده از ترقه های خطرناک خراب نکنند 

    مراسم دیگری مانند  توپ مروارید ، فال گوش ، آش نذری پختن ، آب پاشی ، بخت گشائی دختران ، دفع چشم زخمها ، کندرو خوشبو ، قلیا سودن ، فال گزفتن هم در این شب جزو مراسمات جالب و جذاب می باشد

     

       تحریف آیین چهارشنبه سوری

     


    یافته های پزوهشی نشان می دهد که تمامی آیین ها و یادمان هایی که مردم ایران در هنگامه گوناگون بر پا می داشتند و بخشی از آنها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار شده است ، با منش ، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته بود و در همه آنها ، اعتقاد به پروردگار ، امید به زندگی ، نبرد با اهریمنان و بدسگالان و مرگ پرستان ، در قالب نمادها ، نمایش ها و آیین های گوناگون نمایشی گنجانده شده بود .

    رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نطیر آنچه که امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم ، در هیچکدام از این آیین ها دیده نمی شود .

     

    بهتر است بگوییم ، کسانی که با منفجر کردن ترقه و پراکندن آتش سلامتی مردم را هدف می گیرند ، با تن دادن به رفتاری آمیخته به هرج و مرج روحی ، آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده اند

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ٢٦ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • کلبه محبت

    • دسته بندی:

    "کلبه محبت" اسمی است که به نشانه دوستی ؛ همدلی و محبتی که بین کلیه کوهنوردان گرگانی و گلستانی وجود دارد نام گذاری شده .این مکان به جهت استراحت و در امان بودن کوهنوردان از باران و .. توسط گروه کوهنوردی ترنه بنا شده است .از کلیه همنوردانی که به این کلبه میروند تقاضا داریم در حفظ و نظافت این مکان کوشا باشند.

    (در ضمن برای آشنایی و اطلاع کوهنوردان گلستانی از اخبار کوهنوردی و مسایل مرتبط با آن ؛آدرس اینترنتی فعال ترین پایگاه خبری استان که توسط همنوردان ساعی و تلاشگر گروه آوا مدیریت میشود نیز در برگه ای که در کلبه می باشد آورده شده است.)

     

    پ ن ۱ : گروه کوهنوردی و جنگل نوردی "ترنه" با ادغام جندین گروه کوهنوردی (دره داران-منظر-طبرستان-تابرک-پایار ) به سرپرستی کوهنورد پیشکسوت گلستانی"حاج محمد دماوندی" تشکیل شده است.

    پ ن ۲ :  از مدیریت محترم وبلاگ گروه کوهنوردی ترنه بابت حسن توجه ایشان به امور فرهنگی کوهنوردی و همچنین همکاری خوب ایشان با این پایگاه تشکر نموده و امید واریم در سال جدید شاهد موفقیت روزافزون ایشان و اعضای محترم گروه کوهنوردی ترنه باشیم .

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ٢٥ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • نگاه خندان حسین اصغری در بدرقه تیم ملی

    • دسته بندی:

    وبلاگ کوه نوشت تصویر حسین اصغری را در زمان بدرقه تیم ملی به تصویر کشیده است که دیدن آن خالی از لطف نیست .

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ٢٥ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • تیم ملی کوهنوردی ایران 25 اسفند به نپال می‌رود

    • دسته بندی:

    تیم ملی کوهنوردی ایران به منظور صعود به قله دائولاگیری هفتمین قله مرتفع جهان به ارتفاع 8167 متر25 اسفند به نپال می رود.

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)؛ ایرج معانی از اردبیل، سیدواسع سیدموسوی از کردستان، مجید نعمت اللهی از لرستان، هادی صابری و سیدحسین صالحی از کرج ومحمد نادریان، ،سیدمحمود هاشمی و محمد نصیری از تهران نفرات اعزامی هستند.

    امین معین از همدان و حسین اصغری از گلستان نفرات ذخیره اول و دوم هستند که اگردراین دوروز مشکلی پیش بیاید جایگزین خواهند شد.

    سرپرستی این تیم را محمود شعاعی رییس فدراسیون به عهده دارد. جلال چشمه قصابانی به عنوان سرپرست دوم ، عظیم قیچی ساز مسئول فنی و دکتر علیرضابهپور به عنوان پزشک تیم ملی را همراهی می کنند. عباس رنجبری نیز به عنوان مسئول تدارکات این تیم را همراهی خواهد کرد.

    این تیم قرار است در تلاشی که حدود 60 روز به طول خواهد انجامید قله دائولاگیری را فتح کند.

    کوه دائولاگیری با 8167 متر ارتفاع به عنوان هفتمین کوه دنیا در منطقه عمومی آناپورناها و در شمال کشور نپال قرار دارد. در میان کوه های مرتفع نپال، دائولاگیری بزرگترین کوهی است که تماما در این کشور واقع شده، این کوه در شمال مرکزی نپال و شمال غربی شهر بخارا قرار دارد.

    هیمالیانورد فقید ایران زنده یاد مهدی اعتماد فر، در بهار سال 88 و در دومین تلاش مستقل برای صعود به این قله، متأسفانه جان به جان آفرین تسلیم کرد. تیم ملی ایران در جریان این صعود، یاد و خاطره وی را نیز گرامی خواهد داشت.

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ٢٤ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • پنجاه و هشتمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

    • دسته بندی:

    در این شماره می خوانیم: اورست ( گزارش نیما یزدی پور از صعود به اورست - جبهه شمالی) - از دریا  بیماری ام اس و صعود کننده اورست- تراژدی سفید-مفهوم آمادگی جسمانی- طناب کوه نوردی- لزوم توجه به فرسودگی ابزارها- غاریخی در منطقه زردکوه- غارذکریای استهبان فارس- قله های منطقه کاشان-کامپیوتر و کوه نوردی- نکات فنی-گواهینامه صعود چه ارزشی دارد- در جست و جوی یتی «آدم برفی»- قله نوردی در صعود فارسی- خطرات بهمن - گزارش برنامه مشترک غارنوردی ایران و لهستان- نکات فنی در غارنوردی گزارش همایش غارنوردان - اخبار و مطالب خواندنی دیگر

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ٢٤ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • گزارش صعود به قله گاشربروم 2

    • دسته بندی:

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ۱٩ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • حسین اصغری در سینما بهمن گرگان گزارش میدهد

    • دسته بندی:

    حسین اصغری طی تماس تلفنی خبر از برگزاری جلسه گزارش "  گاشربروم ۲ "در پایان هفته جاری را داد . ایشان در این خصوص گفت : با هماهنگی صورت گرفته ارائه این گزارش که همراه با پخش کامل فیلم می باشد در روز پنجشنبه و در سینما بهمن گرگان خواهد بود .

    خبرهای تکمیلی متعاقبا به اطلاع خواهد رسید

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • گزارش تصویری از مراسم تدفین جانباختگان ...

    • دسته بندی:

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ۱٦ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • انعکاس تصاویر قطع درختان گرگان در خبرگزاری فارس

    • دسته بندی:

    برای دیدن تصاویر بیشتر اینجا کلیک نمائید .

    منبع : پایگاه اطلاع رسانی آوا

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ۱٥ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • حسین اصغری عضو علی البدل تیم ملی کوهنوردی ایران شد

    • دسته بندی:

    به نقل از سایت فدراسیون کوهنوردی  پس از برگزاری هفت مرحله اردوی انتخابی و آماده سازی تیم ملی کوه نوردی کشورمان به منظور صعود به دائولاگیری هفتمین قله مرتفع جهان به ارتفاع 8167 متر ، اسامی نفرات ترکیب نهائی این تیم اعلام شد.بنا برگزارش این سایت  پس از فراخوان سراسری و حضور 42 کوه نورد از نقاط مختلف کشور در هفت مرحله اردو، در نهایت؛ 8 کوه نورد به عنوان نفرات اصلی و 2 کوه نورد به عنوان نفرات ذخیره ی تیم ملی انتخاب شدند که اسامی نفرات اصلی عبارتند از: ایرج معانی از اردبیل-سیدواسع سیدموسوی از کردستان- مجید نعمت اللهی از لرستان -هادی صابری و سیدحسین صالحی از کرج ومحمد نادریان، ،سیدمحمود هاشمی و محمد نصیری از تهران ضمن این که امین معین از همدان و حسین اصغری از گلستان به ترتیب به عنوان نفرات ذخیره اول و دوم انتخاب شدند.

    شایان ذکر است: سرپرستی این تیم را محمود شعاعی رئیس فدراسیون به عهده دارد و جلال چشمه قصابانی به عنوان سرپرست دوم ، عظیم قیچی ساز مسئول فنی و دکتر علیرضابهپور به عنوان پزشک در ترکیب تیم ملی حضور خواهند داشت. ضمن اینکه عباس رنجبری نیز به عنوان مسئول تدارکات این تیم را همراهی خواهد کرد.

    این تیم قرار است 25 اسفند ماه جاری ایران را به مقصد کشور نپال ترک کند تا در تلاشی که حدود 60 روز به طول خواهند انجامید قله  دائولاگیری را صعود کنند.

    کوه دائولاگیری با 8167 متر ارتفاع بعنوان هفتمین کوه دنیا در منطقه عمومی آناپورناها و در شمال کشور نپال قرار دارد. در میان کوههای مرتفع نپال، دائولاگیری بزرگترین کوهی است که تماما در این کشور واقع شده، این کوه در شمال مرکزی نپال و شمالغربی شهر بخارا قرار دارد و از میان تنگه عمیق کالی کانداکی به سمت شرق آناپورنای هیمالیا گسترده شده. کلمه دائولاگیری به معنای کوه سفید می باشد.

    یادآور می شود هیمالیانورد فقید کشورمان زنده یاد مهدی اعتماد فر، در بهار سال88 و در دومین تلاش مستقل برای صعود به این قله، متأسفانه جان به جان آفرین تسلیم کرد و تیم ملی کشورمان در جریان این صعود، یاد و خاطره وی را نیز گرامی خواهد داشت.

    منبع : پایگاه اطلاع رسانی آوا

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ۱٥ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • سالنامه کوهنوردی سیمرغ 1389

    • دسته بندی:

    سالنامه کوهنوردی سیمرغ ١٣٨٩

    سالنامه اختصاصی کوهنوردی سیمرغ به مرحله پخش رسید . از همنوردان عزیزی که مایلند این سالنامه را تهیه کنند

    می توانند با شماره ٩۶١٩ ١٧٠ ٠٩١١ ( میرکاظمی ) تماس حاصل نمایند .

     

     

     

    .:  ادامه مطلب :.
  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ۳ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • تشکر

    • دسته بندی:

    آقای امید اقبال از همنوردان عزیز گرگانی از گروه کوهنوردی آوا .

    با سپاس و درود بر شما از انعکاس گزارش برگزاری همایش . امیدواریم همیشه در سایه ایزد منان در کارهایتان موفق و سربلند باشید .

    به امید برگزاری برنامه های زیباتر و مشترک از سوی گروههای کوهنوردی استان در جهت بهبود این ورزش .

     

    روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ٢ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • عکسهایی از فعالیت داوران

    • دسته بندی:

    عکسهایی در حین داوری

    همایش کوهنوردی با موضوع عکاسی از طبیعت و کوهنوردی 

    1     2     3     4     5     6     
    7     8     9     10     11     12     13

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ۱ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()
  • گزارش همایش

    • دسته بندی:

     
     

     

  • نوشته : روابط عمومی گروه کوهنوردی نارون
  • تاریخ: ۱ اسفند ۱۳۸۸
  • نظرات ()

  • narvangroup

    narvangroup

    http://narvangroup.persianblog.ir

    گروه کوه نوردی نارون گرگان

    گروه کوه نوردی نارون گرگان

    گروه کوه نوردی نارون گرگان

    گروه کوه نوردی نارون گرگان

    Blog